Lt

Деятельность человека пуста и ничтожна, когда не одушевлена идеею
Н.Чернишевский

Увага!

Персональний блог вчителя математики Вовк Людмили Георгіївни

четвер, 14 січня 2016 р.

З досвіду проведення контрольних робіт з теорії на уроках геометрії в основній та старшій школі


        Сьогодення ставить дуже високі вимоги до знань учнів.Сучасний випускник школи повинен показати свій рівень підготовки під час ДПА та проходження зовнішнього незалежного оцінювання з математики. А для цього він повинен мати не тільки практичні уміння та навички, а й міцні теоретичні знання з математики.
    Незважаючи на те, що в педагогіці і методиці проведено багато досліджень з питань контролю знань учнів, проблема організації контролю в школі і нині залишається актуальною.
Разом із застосуванням традиційних форм і методів оцінювання рівня досягнень учнів, ми - учителі шукаємо альтернативні підходи до розв’язання цього питання. 
Шановні колеги!
     Пропоную вашій увазі свою розробку  «Контрольні роботи з теорії в курсі геометрії основної та старшої школи».
   До цієї роботи я включила обґрунтування ідеї проведення такого виду контрольних робіт для учнів 7-11 класів загальноосвітніх шкіл, календарне планування згідно сучасних програм з геометрії в 7-11 класах, всі зразки контрольних робіт для 7-11 класів, орієнтовні критерії оцінювання виконаних контрольних робіт,   зразки тестів для перевірки знань та вмінь учнів з окремих тем, зразок завдань для домашньої контрольної роботи у 9 класі з теми «Многокутники».
     На уроках математики я використовую різні види контролю, але перевагу віддаю контролю в кінці вивчення теми, тому в системі використовую :
-тематичне тестування,
-домашню контрольну роботу
- контрольну роботу з теорії ,
-тематичну контрольну роботу.
   Ці види контролю внесені до моїх календарних планів і мають чітку послідовність застосування. Тому на своїх уроках я систематично проводжу контрольні роботи з теорії . Найбільш вдалим я вважаю їх проведення на уроках геометрії в 7-11 класах.  
    Проводжу такі контрольні роботи в кінці вивчення кожної теми після тематичного тестування. На контрольній роботі з теорії я пропоную учням вузлові навчальні питання конкретної теми .  На її проведення, залежно від вікових особливостей учнів і особливостей теми,  відводжу 20-30 хвилин. Учні заздалегідь знають про дату проведення контрольної роботи з теорії, тому мають можливість і час для підготовки до неї. На уроці учні отримують аркуші з надрукованим текстом, що містить незакінчені речення або пропуски в них, що виражають основні правила, теореми, наслідки з теорем, тощо. Завдання учнів полягає у тому, щоб сформулювати  розпочаті правила або заповнити  пропуски в реченнях. За правильне виконання цих завдань, учні мають можливість  одержати 9 балів. Для отримання оцінки високого рівня, слід виконати   останнє запропоноване завдання , яке позначено знаком «••». Такі завдання вимагають доведення теорем, наслідків з них, виведення формул з теми, що вивчалася. На контрольній роботі пропоную завдання у відповідності до чинної програми з математики та підручників, якими користуються учні в школі.
     Проведення контрольних робіт  з теорії дозволяють мені за короткий час здійснювати повний,  а не вибірковий контроль за засвоєнням учнями теоретичних відомостей по конкретній темі.
     В той же час проведення таких контрольних робіт спонукає учнів до систематичного вивчення теоретичного матеріалу, неодноразового його повторення та закріплення, сприяє кращому запам’ятовуванню основних термінів, тверджень, означень, ознак, теорем, тощо.
     Така перевірка знань учнів ще має і велике виховне значення. Вона дисциплінує учнів, виховує у них відповідальність за виконання роботи, привчає до систематичної, планомірної роботи, викликає бажання змагатись за кращі показники результатів навчання.
    Дана розробка містить контрольні роботи з геометрії для учнів 7-11 класів загальноосвітніх шкіл. Пропоновані завдання є орієнтовними як і критерії їх оцінювання. Вчитель математики може внести певні корективи до змісту завдань, їх кількості та критеріїв оцінювання.

      Аналіз проведення контрольних робіт з теорії показує, що  сильні учні справляються із завданнями за вказаний термін часу, а іноді і раніше. А от у слабих  учнів завдання з теорії викликають серйозні труднощі. Вони не можуть чітко сформулювати правила, виділяти суттєві слова у них, і як правило, дуже рідко приступають до виконання останніх завдань, що включають доведення.  
     Ретельно проведений аналіз виконаних робіт дозволяє глибоко вивчити прогалини і досягнення окремих учнів, виділити типові помилки й основні труднощі учнів, вивчити причини їхньої появи і намітити шляхи їхнього усунення.
 
   Я використовую такий вид перевірки знань учнів уже не один рік, і можу з впевненістю сказати, що старанні учні з відповідальністю готуються до перевірки знань і такий вид роботи є прийнятним для  старшокласників. Можливо і такий вид роботи  сприяв тим показникам, які учні нашої школи отримували під час ЗНО з математики. Мені дуже приємно, що протягом всіх років , коли учні здавали ЗНО, жоден «не провалив» цей іспит. Багато моїх учнів-випускників долали поріг в 140 балів і мали можливість при вступі обирати ті спеціальності, де математика йшла як профільний предмет, окремі учні мали в заліку і по 170  балів, а також були і високі результати -183-185 балів , і ці учні змогли піти на навчання у ВУЗи на математичні спеціальності і під час навчання конкурувати з випускниками ліцеїв. Це студенти механіко-математичного факультету ДНУ ім. О.Гончара:
-  Шикор Ольга, яка закінчила цей факультет у 2012 році з дипломом з відзнакою,
-Станчук Аліна – нині студентка 4 курсу названого факультету,
-Вовк Володимир – студент 3 курсу за спеціальністю «Статистика», який навчається у групі з 15 студентів, серед яких лише три учні із загальноосвітніх шкіл, а всі інші - випускники ліцеїв.
  Тому я вважаю, що проведення контрольних робіт з теорії йдуть тільки на користь учням, перевантаження в навчанні вони не спричиняють. А навпаки готують учнів до іспитів у школі та до ЗНО.
        Я гадаю, що наведені в роботі матеріали є прикладом системного дидактичного проектування тематичного контролю, який вчитель може творчо впровадити у свою роботу.
Переглянути  роботу " Контрольні роботи з теорії в курсі геометрії основної та старшої школи можна за посиланням:  
http://osvita.ua/school/lessons_summary/math/49054/ 
Дана розробка надасть можливість вчителям математики запровадити такий вид перевірки знань учнів у своїх школах.



2 коментарі:

  1. Уважно переглянула Вашу роботу і зараз використовую при проведенні заннять з геометрії у освітньому центрі.

    ВідповістиВидалити
  2. Уважно переглянула Вашу роботу і зараз використовую при проведенні заннять з геометрії у освітньому центрі.

    ВідповістиВидалити